zondag 25 september 2011

De klok rond fotograferen in Zeeland

Schitterend, windstil weer en een hele dag vrije tijd. En bovendien gunstig getij op de Oosterschelde, dwz zowel 's ochtends als 's avonds laagtij. Ideale omstandigheden dus voor de drijvende schuilhut. Daarom gisteren beslist om naar Zeeland te trekken en steltlopers te gaan fotograferen, één van m'n favoriete onderwerpen. Tussen twee sessies met de drijfhut door bezocht ik ook een aantal andere interessante plekken om steltjes aan te treffen. Hieronder een beknopt overzicht met commentaar bij de foto's. Een volledig overzicht van die dag met ook beelden van Bruine Kiekendief, Putter en een aantal eendensoorten op m'n site.


Wellicht voor vogelfotografie één van de betere, publiek toegankelijke schuilhutten is die van de Keihoogte-Inlaag te Wissenkerke. De hut is deels ingegraven en is voorzien van enkele vrij lage kijkgaten waar ook de lenskap van een Canon 500mm f4 makkelijk doorheen kan. Mits wat geduld komen de Zwarte Ruiters (én andere soorten) er beeldvullend voorbij paraderen. Ik had ondanks vele drijfhut-uren in Zeeland alvast nog nooit zo langdurig verschillende Zwarte Ruiters voor de lens gekregen.


Dit is wel een typische Drijfhut-foto met een heerlijk meewerkend groepje Rosse Grutto's. In het laatste avondlicht gemaakt.



Keihoogte - Wissenkerke, één van de vele tientallen Scholeksters die er kwam overtijen.



Keihoogte - Wissenkerke, de enige aanwezige Kluut gaf een showke weg. Ik heb vooral geprobeerd de beweging bij het foerageren vast te leggen.





Nog een leuke plek om steltlopers te fotograferen zijn de uitgestrekte stranden van Ouddorp, ten oosten van de vuurtoren. Ik was er 's morgens vroeg en er waren nauwelijks wandelaars, en vooral geen honden, altijd handig!




Zelfde lokatie als de Kanoeten, maar niet zo talrijk als ik gehoopt had. Na een hele tijd zoeken vond ik twee vogels die zich heel dicht lieten benaderen. Vanop de monopod gefotografeerd.




Nog eentje van Ouddorp. Ik was vooral gekomen voor de Drieteentjes en heb er niet veel tijd ingestoken hoewel ze heel erg tam waren.





Overal in Zeeland vind je nu Bontbekplevieren. Deze begon zich uitgebreid te poetsen en liet zich makkelijk fotograferen vanaf de monopod.

Geen opmerkingen: