donderdag 1 september 2011

Najaarstrek in Letland

De voorbije dagen bracht ik door in Riga, Letland, waar ik deelnam aan een ornithologisch congres. Gelukkig had ik de eerste dag een beetje tijd om foto's te maken. Ik bezocht een paar leuke plaatsen langs de kust (zie kaartje onderaan dit bericht). Vooral de steltloper- en sternentrek was volop aan de gang, maar ook een bijzonder bereidwillig poserende Grote Zilverreiger passeerde de revue.
Kaartmateriaal van de Baltische Staten is online beschikbaar en behoorlijk gedetailleerd!


Altijd lastig om scherp te stellen op vogels die naar je toe lopen,
maar de AF van de 7D kan dat opmerkelijk beter dan die van de 5D2.


Reuzensterns vormden voor mij het hoogtepunt van de waarnemingen. De vogels die in Estland broeden, trekken in deze periode door Letland naar het zuiden. Dit groepje zat een eind uit de kust op een zandbank, maar ik kon er naartoe waden en met de monopod bijna volledig in het water deze foto maken.


Zonder m'n drijvende schuilhut was ik genoodzaakt op een andere manier steltlopers te fotograferen. Daarom een gemengd groepje gezocht en op een afstand bij de vloedlijn plaatsgenomen met de monopod op de laagste stand. Een kwartier later was ik omsingeld door de strandlopers en kon ik zelfs geen foto's meer maken omdat ze te dichtbij kwamen.





Deze Grote Zilverreiger was ongelooflijk tam. Hij stond te vissen bij de monding van een klein, snelstromend riviertje in de Baltische Zee. 's Avonds fotograferen was de enige mogelijkheid om het felle wit onder controle te houden.





Bonte Kraaien zitten echt overal en in tegenstelling tot de schuwe Raven lieten ze zich makkelijk fotograferen al kostte me dat wel enkele Letse koekjes.




Ten slotte een overzicht van de bezochte gebiedjes (paars omrand). Letland is prachtig, jammer dat ik er zo weinig tijd kon spenderen. Zeker het binnenland met al z'n spechten en uilensoorten (Letland is voor 40 % bebost!) is zeker een verlengd bezoek waard. De rest van de trip zag ik enkel de gebouwen van de universiteit van Riga...


Een volledig fotografisch verslag vind je op m'n website.

1 opmerking:

Robert Wagter zei

Hoi Glenn,

"Een kwartier later was ik omsingeld door de strandlopers". Dat lijkt me een heerlijke ervaring als ze je zo dichtbij laten.

Mooie foto's.

Groeten,
Robert