woensdag 4 juli 2012

Toch maar een beetje macro...

Tot vandaag had ik een hekel aan macro-fotografie. Ik miste er de spanning van de vogelfotografie in. Hoe mooi bijv. sommige planten ook zijn, de kans dat ze er de volgende dag nog staan is groot en dat maakt het allemaal nogal saai. Wat niet wegneemt dat ik een grote bewondering heb voor mensen met geduld en duidelijk talent voor macro zoals een streekgenoot van mij, Filip Van Boven. Bovendien ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in meer dan enkel vogels. Dan toch maar proberen soortgroepen als libellen, dagvlinders e.d. een beetje treffelijk in beeld te brengen? De zomerperiode is meestal tamelijk stilletjes wat vogels betreft en ja, die andere soortgroepen vliegen dan wel massaal rond natuurlijk.
Ok proberen dus, maar dan wel ineens met het juiste materiaal zodat ik me daar niet achter kan verschuilen. Als Canon-gebruiker had ik al een Canon 100mm f/2.8, maar voor insecten is die eigenlijk niet echt bruikbaar, je moet gewoon te dichtbij komen en 99% van alle vlinders en libellen is dan al lang gevlogen.

Daarom een tijdje gespaard en de Canon 180mm f/3.5 macro USM aangeschaft. Voor de helft van de prijs heb je een Sigma 180mm en die zou bovendien quasi even goed presteren. Maar goed, met de Canon kan ik dan weer wel m'n TC 1.4x gebruiken indien nodig. Wimberley-plaatje erbij en vanaf nu dus enkel nog macro's vanaf statief en steeds met de 5D2 als body.

Vanavond een eerste testje gedaan op de Kalmthoutse Heide en zowaar, ik had er plezier in! Nu nog wat meer tijd insteken, technieken leren en hopelijk heb ik op het einde van de zomer enkele beelden die echt de moeite zijn.




Geen opmerkingen: