zaterdag 20 april 2013

Onwaarschijnlijke actie voor de boshut!

Ik heb eigenlijk nauwelijks tijd om te fotograferen aangezien ik quasi constant bezig ben met het zoeken naar nesten van Roodborsttapuiten in het kader van m'n werk op het INBO. Ook in de weekends dus. Vanmorgen was ik al vroeg op pad en besloot toch even halt te houden aan één van de boshutten om te kijken of alles daar nog ok was. Ik was zelfs niet van plan te fotograferen, maar had gelukkig wel m'n fotomateriaal bij. Op een half uurtje tijd passeerden een nestbouwende Grote Lijster, 3 Appelvinken en een hele vloot andere algemenere bosvogels. Ook Vurrgoudhaan kwam even drinken, maar was te snel weer vertrokken voor enkele beelden. Onderweg naar de hut had ik een reisduif opgemerkt die op het pad zat. Niks speciaals, dat zie je in het gebied geregeld en die duiven zijn meestal de spreekwoordelijke 'vogel voor de kat'. Na 20 minuutjes in de hut hoorde ik plots een doffe klap, gevolgd door een grijzige flits voor het spiegelglas. Een Havik had de reisduif geslagen! Helaas zat hij met z'n prooi tamelijk ver weg, maar ik besloot toch wat bewijsbeelden te maken. Ik had nog maar net m'n 500mm gericht of daar verscheen plots een Buizerd die de Havik wegjoeg van z'n prooi. Dju, liever een Havik natuurlijk, maar dan maar snel wat beelden van de Buizerd gemaakt. Hij rukte de kop van de duif en schrok dan op zijn beurt op en verdween in het bos. Ik besloot het erop te wagen, holde de hut uit en legde de duif snel op een meer open plek. En jawel, nog geen 20 minuten later kwam de Havik z'n rechtmatige eigendom oppikken!

Dit deed me denken aan een verhaal van Marieke Berkvens die erg intensief onderzoek voert naar de prooien van Haviken op plukplaatsen op het Groot Schietveld. Ze houdt dat al vele jaren vol en blijkbaar vormen reisduiven de hoofdmoot van de Havik-prooien. Ze heeft ondertussen een hele database vol met herkomstgegevens van die reisduiven die natuurlijk allemaal geringd zijn.







1 opmerking:

Pascal De Munck zei

dju man dat is inderdaad veel en mooi bezoek, knap !!