zondag 28 april 2013

Wulpen komen zich spiegelen

Zoals al vaker geschreven, ben ik een grote voorstander van het gebruik van spiegelend glas in schuilhutten voor vogelfotografie. Met uitzondering van mijn drijvende schuilhut, zijn ondertussen al m'n hutten uitgerust met dergelijk glas. Zo ook een hut die ik al enkele jaren gebruik op een oude landduin in de Kalmthoutse Heide. De hut is gebouwd met de bedoeling enkele kleine zangvogelsoorten van open duingebied te kunnen vastleggen. Eerder dit jaar poseerden er al Boomleeuwerik, Roodborsttapuit, Zwarte Roodstaart, Tapuit en Boompieper. Vorig jaar o.a. ook nog Beflijster, Duinpieper, Kramsvogel, Witte Kwikstaart, Gele Kwikstaart, Grote Gele Kwikstaart, Sperwer en Grote Lijster. Ik gebruik dan ook meestal m'n 500mm op de EOS 5D2. Gelukkig had ik deze keer ook de 100-400mm op de 7D bij me want de soort die zich vandaag voor het eerst aandiende was van een andere grootte-orde: een koppel Wulpen kwam in alle rust foerageren voor de hut! Wulpen zijn erg schuw en zonder gebruik van glas zou de minste lensbeweging het paar verjaagd hebben. Nu kwamen ze soms tot minder dan een meter zodat zelfs de 100-400mm onbruikbaar werd. Echt te gek werd het pas toen het mannetje zich een tijdje kwam spiegelen en daarbij met de snavelpunt het glas aanraakte, dwz op zo'n 10 cm van m'n lens!

Let bij onderstaande beelden op het verschil in snavellengte: mannetjes hebben een duidelijk kortere snavel dan de vrouwtjes.
Je ziet ook dat het vrouwtje geringd is. Ik kon de ring volledig aflezen. De vogel werd geringd in Belgiƫ en zodra ik de details weet van dit ringnummer, plaats ik die info nog bij dit bericht.

Meer beelden zoals steeds op m'n website!

Vrouwtje

Mannetje






Geen opmerkingen: